P4242610

Åk 5

Femmornas blogg

19.01.2016 18:57

Nina JG

Experiment med luft

Idag var det dags för lite experiment under fysik och kemi lektionen. Eleverna i klass 5a var indelade i mindre grupper och fick alla göra ett experiment som sedan utfördes inför alla andra i klassen. Alla experiment hade med luft att göra.

Den första gruppen fick ett ämbare, en PET-flaska och en ballong. Tillsammans läste de igenom instruktionerna och sedan skulle man fundera över vad som händer med ballongen, som var trädd på flaskmynningen, när flaskan (utan botten) sänktes ner i ämbaret.

 



Så här gick det med ballongen när den sänktes ner i ämbaret. Varför gick det så?


Den andra gruppen skulle tillverka en barometer med hjälp av målartejp, gummiband, PET-flaska, träpinnar och ett litermått. Uppgiften lyckades bra och nu skall vi i klassen följa med en vad som händer med vattennivån i flaskan när vädret ändrar.

 


Klassens barometer






 

Den tredje gruppen hade som uppgift att göra ett litet hål i en PET-flaska, fylla flaskan med vatten och förklara vad som händer med vattnet då man skruvar upp korken.

 

 


Vad händer med vattnet i flaskan, rinner det ut ur flaskan när korken är på?



Den fjärde gruppen hade som uppgift att se ifall ett papper, som är lagt i bottnen på ett glas, hålls torrt då glaset sänks upp och nervänt i vatten.



Hålls pappret torrt eller inte?


Till sist testade gruppen ännu vad som händer med en tändsticka som läggs på ytan och som pressas ner med hjälp av ett upp och nervänt glas.


Varför åker inte tändstickan upp i botten på glaset?


 Alla experiment gjordes med stort iver och intresse. Glädjen var stor då hypotesen motsvarade resultatet.


Tillbaka till rubrikerna | 0 Kommenttia | Kommentoi